6 trends die je als ondernemer niet wilt missen - deel 2

Welke keuzes moet je nú maken als handelaar om ook morgen succesvol te zijn? In het tweede deel van onze trendreeks lees je over de mogelijkheden van blockchain, 3D, en platforms zoals Alibaba en Amazon.

4. Volg de ontwikkeling van blockchain op de voet

Blockchain is weer zo’n buzzword waar veel tralala over geschreven wordt. En toch heeft die nieuwe technologie veel in petto voor retailers.

Wat is blockchain? Beschouw het als een Excel-bestand dat op talloze computers staat, die via het internet met elkaar verbonden zijn. Er is dus geen centraal punt, want de informatie zit verspreid in een wereldwijd netwerk.

Uniek aan dat Excel-bestand is dat je alleen maar rijen kunt aanmaken – de informatie in bestaande rijen is onveranderlijk. Maak je een nieuwe rij aan? Dan wordt het Excel-bestand op alle verbonden computers aangepast, zodat duidelijk is wie, wat en wanneer heeft toegevoegd.

Oké, onze uitleg is natuurlijk sterk vereenvoudigd, maar wat is nu het voordeel voor retailers?

Door fysieke producten een elektronische ID te geven in zo’n blockchain kun je elke beweging ervan nauwkeurig volgen – van de bron tot de eindbestemming bij de consument. Voor elke stap in het productieproces of de logistieke keten komt er een rij bij in de databank en dat laat toe om de hele geschiedenis te lezen. Zo zorgt blockchain bijvoorbeeld voor een betere garantie op voedselveiligheid en is het een krachtig wapen in de strijd tegen namaakproducten.

Bovendien vergroot je met die werkwijze de transparantie, want iedereen kan de oorsprong en het traject van de goederen lezen in de blockchain.

Is de kous daarmee af? Nee, ook voor de handel zélf is blockchain veelbelovend.

Je kunt er smart contracts mee afsluiten. De naam zegt het zelf: het zijn digitale contracten die in de databank bewaard worden en een aantal voorwaarden beschrijven. Worden die voorwaarden vervuld? Dan wordt het contract automatisch uitgevoerd, bijvoorbeeld door een betaling met bitcoins of een andere cryptomunt.

Die technologie wordt vandaag al gebruikt bij onlineveilingen. Iemand biedt een partij goederen aan, waar wereldwijd op geboden wordt. Via een smart contract doen alle deelnemers een bod, waarbij het geboden bedrag direct wordt meegegeven in een cryptomunt. Het smart contract houdt bij wie de hoogste bieder is en wat het bijbehorende bedrag is. Doet er iemand een hoger bod dan jou? Dan krijg je jouw digitale geld teruggestort door het smart contract. Is de veiling afgelopen? Dan worden de goederen geleverd bij de hoogste bieder en gaat het digitale geld van de koper naar de verkoper.

Blockchain staat nog maar in zijn kinderschoenen. De vraag is of die technologie onze economie op z’n kop zal zetten. Of zakt de hype binnenkort als een pudding in elkaar? Iets om op te volgen, want the winner takes it all.

5.Win meer met 3D

Met 3D-printers zet je digitale bestanden snel en efficiënt om in producten, en dat biedt mooie mogelijkheden voor handelaars. In de eerste plaats laat die 3D-technologie toe om op grote schaal maatwerkproducten aan te bieden. Daarmee leg je de klant extra in de watten.

Daarnaast zorgt 3D-printing voor een snellere productie en levering van de bestelde goederen. Je print de goederen nadat de bestelling is binnengekomen en daarmee bespaar je dan weer kostbare opslagruimte. Zo hou je werkkapitaal vrij dat anders in je voorraad verdwijnt.

Ook 3D-scannen heeft z’n voordelen voor retailers. Al is het maar om je producten beter te presenteren op je website. Wat vaststaat, is dat de winkelervaring van de consument er binnenkort helemaal anders zal uitzien.

6.Spring op de schouders van de Amazon-reus

Internetgiganten zoals Amazon en Alibaba doen gouden zaken vandaag. Door hun schaalvoordeel duwen ze de klassieke winkeliers uit de markt en dat leidt soms tot gemengde reacties. Betekent de komst van Amazon het einde voor de klassieke retail? Nee hoor, if you can’t beat them, join them.

Gebruik de kracht van die platformen om zélf een wereldwijd bereik te krijgen. En maak met een superieure service het verschil, zodat je die gelegenheidsklanten omtovert tot trouwe volgers. Natuurlijk is je aanwezigheid op die platformen maar een deeltje van de puzzel. Je hebt een overkoepelende omnichannel-strategie nodig om je klanten naar je belangrijkste verkoopkanaal te loodsen.

Om van die omnichannel-strategie een succes te maken, heb je een krachtig ERP-systeem nodig. Flexibele bedrijfssoftware waarmee je alle verkoopkanalen integreert en de basis legt voor een consistente klantervaring. Daarna is het aan jou om keuzes te maken. Welke richting ga jij uit met je bedrijf?

Deel 1 gemist? Lees het hier!